Nieuwe tentoonstelling over Cornelis Jetses

Op vrijdag 5 juli is een nieuwe Cornelis Jetses tentoonstelling geopend in de havezate Mensinge in Roden. Met de titel ‘Cornelis Jetses, meer dan Ot en Sien’ zijn er afbeeldingen geselecteerd die niet direct het bekendere werk van Jetses representeren maar daarom niet minder mooi en interessant zijn. Integendeel! Daarnaast zijn er nog nooit eerder getoonde werken te zien. Kortom, een zeer interessante tentoonstelling die zeker de moeite van het bezoeken waard is.

Het Nationaal Onderwijsmuseum uit Dordrecht heeft originele werken beschikbaar gesteld uit hun collectie ‘Noordhof’. Deze collectie bevat de originele tekeningen die Jetses in opdracht voor Wolters gemaakt heeft. Tekeningen en aquarellen voor de Indische Ot en Sien zijn te bewonderen. Daarnaast zijn er bijzondere ‘sprookjestekeningen’ te zien. Naast deze bekende werken kunnen een aantal klassieke wandplaten, waaronder ‘Aan het hof van Karel den Grooten’ en ‘Ter Walvischvaart’ niet ontbreken.

De bijdrage van de Cornelis Jetses stichting bestaat uit het beschikbaar stellen van onder andere tekeningen uit de studietijd van Jetses. Daarnaast zijn er schetsbladen en ontwerptekeningen gevonden die horen bij de eindwerken voor de tekeningen en aquarellen die Jetses gemaakt heeft voor Wolters.

De tentoonstelling is t/m 5 januari 2025 te bewonderen in Roden. Bekijk hun website voor actuele informatie: Tentoonstelling | Mensinge