Archief Cornelis Jetses Stichting gedigitaliseerd

Het archief van de Cornelis Jetses Stichting (CJS) bestaat voornamelijk uit de voorstudies die Jetses gemaakt heeft voor zijn uiteindelijke illustraties. Het archief bestaat uit meer dan 2100 pagina’s met schetsen waarvan vaak beide kanten zijn gebruikt om op te tekenen. Uiteindelijk zijn er meer dan 4000 scans gemaakt om dit schetsarchief te digitaliseren. Hiermee is het archief van de stichting veel toegankelijker geworden en wordt het eenvoudiger om schetsen te zoeken die horen bij de uiteindelijke afbeeldingen uit de boeken.

Tijdens het digitaliseren van het archief zijn mooie schetsen naar voren gekomen. Met name de tekeningen die hij tijdens zijn studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam heeft gemaakt zijn prachtig en geven een goede indruk van de tekentalenten van de illustrator. Ook schilderijen en portretstudies vormen een uniek inkijkje in de veelzijdigheid van Jetses.
Daarnaast zijn er ook prachtige drukproeven gevonden van werk dat uiteindelijk niet gepubliceerd is. Bijvoorbeeld de kaft van ‘Mond en oor’, een boekje dat bedoeld was voor Nederlands IndiĆ«.
Ook zijn er drukken gevonden het uniekere en minder bekende werk van Jetses waaronder een aantal drukken van de Maranatha-kalenders, Christelijke kalenders die elk jaar werden uitgegeven.